Az ajánlott EFEB kiadványokat megvásároltam, míg a Kozma féle könyveket könyvtárból vettem ki.
Kozma Béla - Pedagógia I.
Pedagógia II. (Comenius Bt.)
EFEB:
* Óvodai dajka (gondozás és egészségnevelés témakörhöz)
* Pedagógiai, pszichológiai feladatok,
* Pedagógiai és családsegítő munkatárs
A többit még nem sikerült beszereznem.
Elkezdtem a pedagógia és neveléstudomány témakört feldolgozni, ehhez a Pedagógiai, pszichológiai feladatok című könyvben van rögtön egy összefoglaló, ami véleményem szerint a Kozma B.írását foglalja össze, viszont nekem érthetőbb nyelvezetű az eredeti. Persze lehet nem abból van, de szerencsére mint tudomány, nem lehetnek ellentmondások, tehát elméletileg mindenhol ugyanaz a lényeg.
Ha interneten fellelhető tartalmat kerestek róla, itt van pl. ez:
http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/hunline_pedpszi/15_iskola_a_tarsadalomban/222_a_pedaggia_fogalma.html
2017-es érettségi megoldókulcsból: (az aláhúzásokat én tettem bele, számomra így átláthatóbb)
1. Határozza meg a nevelés fogalmát! 10 pont
A nevelés olyan értékátadó, értékrendszert kialakító, fejlesztő folyamat és hatás, amelynek
célja, hogy az egyént képessé tegye életfeladatai megoldására. A fejlesztő hatás kétféle lehet:
a tervszerű tevékenység (pl. óvodai, iskolai, család) és egyéb környezeti hatások (pl. család,
baráti kör). Ezek párhuzamosan hatnak az emberre.
Minden helyes kulcsszó két pontot ér.
Szakmailag helyes minden más válasz is elfogadható.
2. Az oktatási módszerek megválasztását befolyásoló tényezők közül írjon öt példát! 5 pont
Az oktatás módszerét befolyásolja:
- Az oktatás célja
- A tananyag
- A didaktikai feladatok
- A tanulók életkori sajátosságai
- A tantárgy sajátosságai
- A tárgyi feltételek
- A pedagógus szakmai felkészültsége, jártassága
(Szakmailag helyes, egyéb válasz is elfogadható.)
Minden jó megoldásért 1 pont adható.
Szakmailag helyes minden más válasz is elfogadható.
3. Soroljon fel a nevelés színterei közül ötöt! 5 pont
a. Család
b. Óvoda
c. Iskola
d. Baráti kör
e. Lakókörnyezet
Minden jó megoldásért 1 pont adható
5. Csoportosítsa a nevelési módszereket az alábbi táblázat felhasználásával! Pótolja a
hiányzó részeket! 5 pont
Meggyőzés módszerei | Tevékenység megszervezésének módszerei | Magatartásra ható módszerek |
Példa, példakép | Követelés | Ösztönző módszerek |
Beszélgetés | Ellenőrzés |
Kényszerítő módszerek |
Vita | Értékelés | Gátlást kiváltó módszerek |
Bírálat, önbírálat |
Gyakorlás | |
Előadás, tájékoztatás |
Minden jó megoldásért 1 pont adható.
2019 októberi érettségiből:
6. Határozza meg a didaktika fogalmát, és soroljon fel a didaktikai alapelvek közül
négyet! 5 pont
Didaktika fogalma:
A didaktika az oktatás általános elmélete, a tanulásra-tanításra vonatkozó
törvényszerűségeket, alapelveket tárja fel.
A helyes válasz 1 pont. Szakmailag helyes, egyéb megfogalmazás is elfogadható.
Didaktikai alapelvek:
− a nevelésközpontúság,
− a tudományosság,
− a rendszeresség,
− a szemléletesség,
− a fokozatosság,
− az aktivitás,
− a motiválás,
− a tartós tudás elvét
Szakmailag helyes, egyéb válasz is elfogadható. Minden helyes válasz 1-1 pont,
legfeljebb 4 pont adható.
2. Határozza meg a nevelhetőség fogalmát! (Maximálisan adható pontszám: minden jó
kulcsszóért 1-1 pont, összesen: 3 pont)
A gyermek azon egyedi és általános tulajdonságai, melyeket a nevelés módosítani akar,
illetve amelyeket a nevelésnek céljai eléréséhez figyelembe kell venni.
Szakmailag helyes egyéb válasz és megfogalmazás is elfogadható!
3. Ismertesse a nevelhetőség négy összetevőjét! (Maximálisan adható pontszám: minden
jó kulcsszóért 1-1 pont, összesen: 4 pont)
1. Mit tud, hol tart a gyermek a fejlődésben
2. Hogyan, milyen mértékben tud változtatni a nevelés
3. A gyermek távlati fejlődésének a lehetőségei
4. A gyermeki fejlődés szociális beágyazottságának szintje
Szakmailag helyes egyéb válasz és megfogalmazás is elfogadható!
2020 októberi érettségiből:
1. Csoportosítsa a nevelhetőségről szóló álláspontok jellemzőit! Az adott elméletekre
jellemző állítások betűjelét írja a megfelelő helyre! (Minden helyes válaszért 1-1 pont,
összesen: 6 pont.)
biogenetikus elmélet c
szociáldeterminizmus elmélete a, d, e,
konvergencia elmélete b, f,
a) Az emberi személyiség a tanulás, az őt ért környezeti hatások következménye.
b) W. Stern, német pszichológus nevéhez fűződik.
c) A gyermek személyiségének fejlődése biológiailag meghatározott: a gének hordozzák
jellemző vonásainkat.
d) Az ember olyan lesz, amit és ahogyan az élete során megtanul, mindenki tiszta lappal
(tabula rasa) indul.
e) A gyermek megfelelő társadalmi környezeti hatások által bármilyen felnőtt emberré
válhat.
f) Az ember alapvető vonásait az öröklődés és a környezet együttesen határozza meg.
2. Határozza meg, mit értünk a nevelés feladatrendszerén!
(Maximálisan adható pontszám: minden jó kulcsszóért 1-1 pont, összesen: 3 pont.)
A nevelés feladatrendszerén olyan tevékenységek együttesét és azok hierarchikus
rendszerét értjük, amely elősegíti a gyermek személyiségének teljes kibontakoztatását, a
nevelési célok megvalósulását.
Szakmailag helyes egyéb megfogalmazás is elfogadható!
Aztán még folytatom a sort a nevelés színterei, stílusai, fejlődés, óvoda, fejlesztés és a többivel, mára ennyi is elég lesz.